willemensylviainmaleisie.reismee.nl

Borneo - Sarawak

Vorige week zaterdag zijn we na aankomst op het vliegveld van Kuala Lumpur gelijk, nadat we de koffers op het vliegveld hadden gedumpt, doorgereden met de bus naar het Sepang International Circuit. 's Middags na de kwalificatie de koffers opgepikt en door naar de stad. We zitten om de hoek bij Chinatown, dus lekker makkelijk en gezellig. Zondag naar de race geweest, jammer voor ons dat Alonso er zo snel uit lag. Aangezien we KL al eerder hebben bezocht vliegen we maandag gelijk door naar Kuching op Borneo.

De volgende dag trekken we er maar gelijk op uit en gaan naar het Sarawak Culture Village. Hier zie je hoe de verschillende bevolkingsgroepen van Borneo leven. Als we aankomen kunnen we gelijk de show van diverse dansen van deze bevolkingsgroepen bijwonen. Daarna maken we het rondje langs de verschillende 'longhouses'.

Woensdag gaat het gebeuren we trekken de jungle in van het BAKO National park. We worden al opgewacht door de probiscus en makaai apen. Het is klimmen en klauteren over wortels, stenen, steile paadjes. En dan sta je ineens weer op het strand , waar de wilde varkens rondlopen, en loop je verder door de mangrove. Maar het is de moeite waard. Ook de spierpijn de volgende dag nemen we graag op de koop toe.

We gaan ook de orang-utans opzoeken in het Semonggoh wildlife rehabilition centre, maar dit valt zowel letterlijk als figuurlijk in het water. Het regent pijpenstelen als we wakker worden, maar tegen de tijd dat we opgehaald moeten worden is het droog, maar geen busje . Blijkt dat ze zonder ons zijn vertrokken. We besluiten dit dan maar de andere dag te doen. En doen een rondje Kuching, zowel te voet als over het water, met een longboat.

De orang-utans zien we dan toch de volgende dag , er leven er 27 in het park, we zien er 5. En daarna gaan we door voor een bezoek aan de longhouses van Kampung Annah Rais. De tocht ernaartoe is ook weer schitterend. Net als het dorpje trouwens. Ons verblijf in Kuching zit er bijna op en morgen vliegen we verder noordwaarts naar Kota Kinabalu.